23 April 2010

TIPS MEMILIH FOUNDATION

Posted by Fatihah at 4/23/2010 12:36:00 PTG
Perbezaan jenis kulit wajah merupakan faktor penting dalam menentukan foundation yang sesuai digunakan. Terdapat beberapa jenis foundation yang memiliki manfaat berbeza mengikut jenis kulit wajah masing-masing.


Liquid Foundation
Merupakan jenis foundation yang sangat popular kerana berbentuk cecair yang mana mudah disapu pada wajah. Ianya sesuai digunakan untuk mereka yang mempunyai kulit wajah berminyak ataupun kering. Water-based sesuai untuk kulit wajah berminyak dan Oil-Based untuk kulit wajah kering.


Powder Foundation
Untuk mendapatkan kesan wajah natural, memakai powder foundation merupakan pilihan yang tepat sebagai make up asas anda. Biasanya powder foundation dipakai bagi wanita yang tidak ingin memakai make up terlalu berat. Tidak seperti liquid foundation atau cream foundation, powder foundation tidak mengandungi lebih pelembap (extra moisturizer) sehingga sesuai untuk jenis wajah berminyak, tetapi tidak disarankan untuk jenis wajah yang kering.


Cream Foundation
Jika anda ingin menghadiri sebuah majlis atau event penting yang memerlukan waktu cukup panjang, cream foundation sangat sesuai dipakai sebagai make up basic anda. Teksturnya yang lebih padat dibanding jenis foundation lain, mampu menutupi noda hitam, jerawat dan masalah lain di wajah. Biasanya cream foundation ini tersedia dalam bentuk padat, stick atau tube. Cream foundation sesuai digunakan untuk semua jenis kulit kecuali jenis kulit berminyak.

1 comments:

ika on 18 November, 2010 17:31 berkata...

memang harus jeli dalammemilih foundation
karena jika salah maka warna kulit wajah kita bisa ngga karuan

 

Cahaya Hidupku Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez